DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Fiziksel ve Dramatik Aksiyon FD 515 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 7.5
Akademik Birim: Film ve Drama
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Özlem Hemiş
Dersi Veren(ler): Özlem Hemiş
Dersin Amacı: Bu dersin amacı fiziksel aksiyon ve dramatik aksiyon kavrayışıyla metnin evreninden, oyuncunun ve yönetmenin sanatına yaratıcılık alanı aralayarak karakterin inanılırlığını inşa etmek ve yeni dünyalar kurmak için bu araçların verimli kullanılmasına olanak sunan donanımı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Fiziksel ve dramatik aksiyon kavrayışı klasik metinlerin farklı yorumları üzerinden izlenerek çözümlenecektir. Bu amaçla belirlenen metnin içkin okumayla deşifrasyonunun ardından farklı yorumların aynı metin üzerinde yaratıcılık alanlarını nasıl bulgulayıp değerlendirdiğine odaklanılacaktır. Katılımcılar inceledikleri reji defteri, izledikleri yorumlardan sonra birer klasik metin seçerek kendi önerilerini geliştirerek sunarlar ve sınıftan geri bildirim alırlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Dramatik metinlerin temel yapısı kavranır.
  • 2- Dramatik olan, olay, aksiyon gibi kavramlar öğrenilir.
  • 3- Dramatik metinler sahneye taşınırken değerlendirilen ara birimleri hakkında bilgi sahibi olunur.
  • 4- Bir klasik metni güncel kılan unsurlar keşfedilir.
  • 5- Bir klasik metin sahnelemesi önerisi geliştirmek için gerekli adımlar öğrenilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Tartışma, soru-cevap, örnek incelemesi, sorun çözme, beyin fırtınası, proje tasarımı.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş ve ders planı Tanışma ve öneriler
2  Temel kavramlar, olay, eylem, dramatik olan vb. Kurmacanın İnşası ve Backwards and Forwards'tan belirlenen kavramların okunmuştur, tartışılır.
3 Çehov, Üç Kız Kardeş Stanislavski, Reji Defteri: Üç Kız kardeş Okuma ve araştırma, ders materyallerinin izlenmesi, sınıf tartışması
4 Peter Stein: Üç Kız Kardeş Okuma ve araştırma, ders materyallerinin izlenmesi, sınıf tartışması
5 Christopher Marthaler: Üç Kız Kardeş Okuma ve araştırma, ders materyallerinin izlenmesi, sınıf tartışması
6 Timofey Kulyabin: Üç Kız Kardeş Okuma ve araştırma, ders materyallerinin izlenmesi, sınıf tartışması
7 Simone Stone: Üç Kız Kardeş Okuma ve araştırma, ders materyallerinin izlenmesi, sınıf tartışması
8 (İbsen, Bir Halk Düşmanı) Okuma ve araştırma, ders materyallerinin izlenmesi Proje fikrinin geliştirilmesi, sınıf tartışması,
9 (Thomas Ostermeier: Bir Halk Düşmanı) Okuma ve araştırma, ders materyallerinin izlenmesi Proje fikrinin geliştirilmesi, sınıf tartışması,
10 Proje sunumları ve değerlendirme Öğrenci projelerinin sunumu; geri bildirim ve tartışma
11 Proje sunumları ve değerlendirme Öğrenci projelerinin sunumu; geri bildirim ve tartışma
12 Proje sunumları ve değerlendirme Öğrenci projelerinin sunumu; geri bildirim ve tartışma
13 Proje sunumları ve değerlendirme Öğrenci projelerinin sunumu; geri bildirim ve tartışma
14 Proje sunumları ve değerlendirme Öğrenci projelerinin sunumu; geri bildirim ve tartışma


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Çehov, A., Üç Kız Kardeş
İbsen, H., Bir Halk Düşmanı
McBurney, S., "Ibsen Meets Snowden: Thomas Ostermeier on An Enemy of the People" Ostermeier, T., "Reading and Staging Ibsen"
Stanislavski, K., Reji Defteri: Üç Kız Kardeş
Toporkov, V., Stanislavski Provada


DİĞER KAYNAKLAR

Arıcı, O. Kurmacanın İnşası
Ball, D., Backwards and Forwards: a Technical Manual for Reading Plays Stanislavski, Bir Rol Yaratmak Haftalık programda belirtilen videolar


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Proje 1 30
Ödev 1 40
Sunum/Jüri 1 20
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje13232
Ödev131.531.5
Sunum/Jüriye Hazırlık11212
Sunum hazırlıkları (ders dışı)12828
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14228
Öğrencilerin Etkin olduğu Sınıf Dışı Çalışmalar14114
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4                  
OC5