Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sahneleme Uslup ve Teknikleri | FD 522 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Film ve Drama |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Özlem Hemiş |
Dersi Veren(ler): | Özlem Hemiş |
Dersin Amacı: | Bu ders, tiyatro yönetmeninin çalışma alanını ve yapıt oluşturma stratejilerini tartışabilmeyi hedefler. Bu amaçla tiyatro yönetmeninin tarihsel perspektifte değişen dinamik rolü incelenerek öğrencilerin farklı yönetmenlik eğilimleri ile karşılaşmaları sağlanacak; tiyatro yönetmenliğinin farkı yönelimleri ile tanışan öğrencilerin politik ve estetik temsil stratejilerine eleştirel olarak bakışını olgunlaştıracak dinamikler araştırılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, tiyatro yönetmenliğine tarihsel bir bakış açısı sağlar ve farklı reji üsluplarını tanıtır. Dönemin ilk yarısında tarihsel ve toplumsal bağlamın yönetmenin çalışması üstündeki etkisi ile tiyatro sahnesinin kurgusu için yeni diller üreten farklı teknikler incelenir. Devamında çağdaş yönetmenlerden örneklemelerle teatral konvansiyonlardaki vurgu değişimini çevreleyen sorun ve tartışmalara odaklanılır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Araştırma, sunum, izleme, tartışma ve uygulama ya da uygulama maketi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | ÖÇ |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin ana hatları ve işleyiş. | - | |
2 | Sahnelemenin başlangıcı ve yönetmenin evrimi: 19. yüzyıla kadar rejinin izine dair hızlı ve kısa bir tarihçe. | Sofokles'in Antigone'si, Shakespeare'in V. Henry'sinin prologu ve Moliere'in Tartuffe'ü okunmalıdır. | 1, 2 |
3 | Modern yönetmenin doğuşu. [Meiningen Topluluğu, Theatre Libre, R. Wagner, A. Apia, E.G. Craig, M. Reinhardt, N.B. Geddes vb.] | İbsen'in Bir Halk Düşmanı ile August Strindberg'in Matmazel Julie'sinin Önsöz'ü okunmalıdır. | 1, 2 |
4 | Moskova Okulu. [K. Stanislavski, V. Meyerhold, A. Tairov, Y. Vakhtangov, M. Chekhov] | Çehov'un Martı'sı okunmalıdır. | 1, 2 |
5 | Politik tiyatronun dili: Epik [E. Piscator, B. Brecht] | Brecht'in Cesaret Ana'sının okunması ve izlenmesi gerekmektedir. | 1, 2 |
6 | Öze dönme önerileri [A. Artaud, J. Grotowski, E. Barba, P. Brook, T. Suzuki, T. Terzopoulos] | Katie Mitchell'ın Five Truths'u izlenmelidir. | 1, 2 |
7 | İki güçlü yapı: Dans tiyatrosu ve imge tiyatrosu [Pina Bausch, Sasha Waltz, DV8; Robert Wilson, Romeo Castelluci] | Pina Bausch'un Cafe Müller'i ile R. Wilson'ın Einstein on the Beach'i izlenecektir. | 1, 2 |
8 | Reji okumak ya da tersine dramaturji: Metin merkezli dünyadan sahne çalmak. [T. Ostermeier veya Katie Mitchell] | Ostermeier veya Mitchell'ın bir yapıtı izlenecektir. | 1, 2,3 |
9 | Reji okumak ya da tersine dramaturji: Toplumbilimci düşünüş ile yeni dramaturjilerin işbirliği [Milo Rau veya Rimini Protokoll] | Rau veya Rimini Protokoll'un bir yapıtı izlenecektir. | 1, 2,3 |
10 | Reji okumak ya da tersine dramaturji: Hikaye anlatıcılığının yeniden tanımlanışı. [Forced Entertainment veya She She Pop] | Forced Entertainment veya She She Pop'un bir yapıtı izlenecektir. | 1, 2,3 |
11 | Sunumlar | İlk hafta verilen araştırma ile oluşan havuzdan seçilen yönetmenler hakkındaki araştırmaların ve sahneleme önerilerinin sunulması | 1, 2,3,4 |
12 | Sunumlar | İlk hafta verilen araştırma ile oluşan havuzdan seçilen yönetmenler hakkındaki araştırmaların ve sahneleme önerilerinin sunulması | 1, 2,3,4 |
13 | Sunumlar | İlk hafta verilen araştırma ile oluşan havuzdan seçilen yönetmenler hakkındaki araştırmaların ve sahneleme önerilerinin sunulması | 1, 2,3,4 |
14 | Sunumlar ve değerlendirme | İlk hafta verilen araştırma ile oluşan havuzdan seçilen yönetmenler hakkındaki araştırmaların ve sahneleme önerilerinin sunulması | 1, 2,3,4 |
Bradby D., Williams D., Directors’ Theatre, Macmillan: 1988 Braun, Edward, Yönetmen ve Sahne: Naturalizmden Grotowski’ye, Dost: 2013 Brayshaw, T, Witts, N. (eds), The Twentieth Century Performance Reader, Routledge: 2013 Delgado, M. M.ve Rebellato, D. (eds), Contemporary European Theatre Directors, Routledge: 2010 Innes C., Shevtsova, M., The Cambridge Introduction to Theatre Directing, Cambridge UP: 2013 Jörder, Gerhard, Ostermeier: Backstage, Theater der Zeit: 2016 Lehmann, Hans-Thies, Postdramatic Theatre, Routledge: 2016 Rau, Milo,Global Realism, NTGent: 2018 Servos, Norbert Pina Bausch, Dance Theatre, K.Keiser: 2008 |
Drama Online Library'deki video kaynaklarından yararlanılacaktır. Bilgi Merkezi'den sağlanacak videolar izlenecektir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 10 |
Proje | 1 | 30 |
Ödev | 1 | 40 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Total: | 4 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 1 | 32 | 32 |
Ödev | 1 | 31.5 | 31.5 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 12 | 12 |
Sunum hazırlıkları (ders dışı) | 1 | 28 | 28 |
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar | 14 | 2 | 28 |
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 |