DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Film Ses Tasarımı FTV 506 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Sinema ve Televizyon
Öğrenim Türü: Örgün eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Defne TÜZÜN
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin ilgi alanları doğrultusunda ses üretme kabiliyetlerini geliştirmek için sağlam bir zemin oluşturmayı amaçlamaktadır: Dersin hedefleri:
1. Öğrencilere ses kaydı, kurgusu ve tasarımı için kullanılan ekipmanlar ve yöntemlere dair eleştirel ve pratik bir bakış kazandırmak
2. Sesin kaydı, yaratımı, kurgusu ve manipülasyonu üzerine pratik ve yaratıcı yaklaşımlar geliştirmek
3. Sesle üretilen bilgi ve ses tasarımı konularının güncel estetik ve sosyal bağlamlarını tartışmaktır.
Dersin İçeriği: Dönem boyunca, sesi duyma, dinleme, kayıt etme, analiz ve manipüle etme konularının teknik ve estetik yönleri ele alınacaktır. Görsel İletişim ve film yapımı alanları göz önüne alınarak, ses üretimine dair pratik yetilerin kazandırılması için önemli kuramlar analiz edilecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Öğrenciler herhangi bir ses ekipmanını kullanabilir şekilde, mekânda ses kaydedebilirler.
  • 2- Filmlerdeki ses öğelerini analiz edip anlayabilirler.
  • 3- Bitmiş bir film projesini daha etkili hâle getirmek için ses ve müziği nasıl kullanabileceklerini öğrenirler
  • 4- Ses konusunda uzmanlaşıp, ses departmanında çalışan personelle grup çalışması yapabilirler.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders Anlatımlı, Ödevler, Projeler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse Giriş Yok
2 Temel Kayıt Teknolojileri: Ortam Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
3 Temel Kayıt Teknolojileri: Gündelik Hayat Nesneleri Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
4 Sesin Fiziksel Özellikleri, Pitch ve Frekans Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
5 İç Mekan ve Diyalog Kaydı Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
6 Ortam ve Sahada Ses Kaydı Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
7 Kayıt Teknolojileri: Boom ve Shotgun Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
8 Kayıt Teknolojileri: Yaka Mikrofonları Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
9 Adobe Audition'da Kurgu Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
10 Foley Kaydı Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
11 Final Proje Değerlendirmesi 1 Haftalık okuma parçasının okunması ve önerilen websitesi/blogların izlenmesi ve dinlenmesi
12 Final Proje Değerlendirmesi 2 Final Projelerine Hazırlanma, Değerlendirme, Soru Cevap
13 Final Proje Değerlendirmesi 3 Final Projelerine Hazırlanma, Değerlendirme, Soru Cevap
14 Final Proje Değerlendirmesi 4 Final Projelerine Hazırlanma, Değerlendirme, Soru Cevap


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Sound for Film and Television (Thomlinson Holman) (2002-2010): Sound for film and television, Focal Press of Butterworth-Heinemann, Woburn

[1] Altman, Rick (1992): Sound Theory, Sound Practice, New York, Routledge
[2] Balazs, B. (1985). Theory of the film: Sound. In E. Weis & J. Belton (Eds.), Film sound: Theory and practice. New York, Columbia University Press, S.182
[3] Chion, Michel (1994): AudioVision, New York, Columbia University Press
[4] Chueng, P. and Marsden, P. (2002): Designing auditory spaces to support the sense of place: the role of expectation, in CSCW
[5] Flückiger, Barbara (2001): Sound Design. Die virtuelle Klangwelt des Films, Schüren Presse, Marb
[6] Kenny, Tom (1999): Sound for Picture: The Art of Sound Design in Film and Television, Hal Leonard Publ. Corp.
[7] LoBrutto, Vincent (1994): Sound-on-Film: Interviews with Creators of Film Sound, Westport, CT, Praeger Publishers
[8] Storms, R. and Zyda, M. (2000), Interactions in perceived quality of auditory-visual display, Presence, vol. 9, no. 6, S. 557–580
[9] Turner P, McGregor I, Turner S, and Carroll F. (2003): Evaluating soundscapes as a means to create a sense of presence, in Proc. ICAD,





DİĞER KAYNAKLAR

Ders videoları, notları ve ses örnekleri


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Arazi Çalışması - -
Proje - -
Ödev 11 40
Sunum/Jüri - -
Derse Özgü Staj - -
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) - -
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) - -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar - -
Final Sınavı 1 40
Total: 26 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar000
Uygulama000
Arazi Çalışması000
Proje000
Ödev11888
Sunum/Jüriye Hazırlık000
Derse Özgü Staj000
Diğer Uygulamalara Hazırlık000
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler000
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar000
Final Sınavı157.557.5
Toplam İş Yükü (saat):187.5


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1 2     3       3 3 3
OC2 3 1 1   1   1 2   2
OC3 2   1 2 1     1 2 3
OC4   2 1 3 2   2 1 1 2