Akademik Birim: |
Sinema ve Televizyon |
Öğrenim Türü: |
Örgün eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
Türkçe |
Dersin Düzeyi: |
Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Defne TÜZÜN |
Dersin Amacı: |
1. Öğrencilerin Türkiye Sinemasının tarih yazımına aşina olmasını sağlamak
2. Öğrencilerin Türkiye Sineması tarihindeki temel mesele ve akademik tartışmalara hâkim olmasını sağlamak
3. Öğrencilerin, filmlerin ortaya çıktığı ve işlevselleşliği politik, tarihsel, sosyal ve sanatsal bağlamlara dayanarak sinema, ulus ve ulusal kimlik ilişkisine dair bir kavrayış geliştirmesini sağlamak
4. Öğrencilerin yönetmenlerin kullandığı biçimsel stratejilere hâkim olmasını sağlamak
5. Öğrencilere Türkiye Sineması araştırmaları için daha geniş sanatsal ve sinemasal bağlamlar sunmak |
Dersin İçeriği: |
Bu ders Türkiye Sinemasındaki temel mesele ve tartışmaları ulusal kimlik / kimlikler ulusal tarih(ler) ve film biçimi çerçevesinde incelemeyi amaçlıyor. Ders mesele ve tartışmaları sadece ülke dinamikleriyle sınırlamak yerine, Türkiye'de farklılaşan eğilimleri dünya sinemasındaki daha geniş sosyal, politik, ekonomik ve sanatsal bağlamlarla birlikte konumlandırıyor ve böylece öğrencilerin Türkiye Sinemasındaki tarih yazımı pratiklerine aşina olmasını amaçlıyor. Aynı zamanda, son yıllarda ortaya çıkan yeni üretim &tüketim koşulları ve film biçimleriyle birlikte `Türk Sineması`nın ulusal bir sinema olarak yeniden şekillenmesi de dersin üzerinde durduğu önemli konular arasında yer alıyor. Farklı estetik yaklaşımları ve sosyopolitik bakış açılarını yansıtacak film örneklerinin gösterimlerini içeren ders, erken sinema çalışmaları, ses, dublaj ve Türkleştirme, film endüstrisi ve yapım, dağıtım ve gösterim ağları, Yeşilçam melodram kalıbı, Türkiye'de gerçekçi sinema ve sanat sineması tartışması, yeniden çevrimler ve temel film türleri, ve Yeni Türkiye Sineması gibi temel konulara eğiliyor. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Türkiye Sinemasındaki tarih yazımı pratiklerine dair bir kavrayış gösterir.
- 2- Türkiye Sineması çalışmalarını değerlendirirken, daha geniş sanatsal ve sinemasal bağlamları tanımlayıp tartışabilir.
- 3- Türkiye Sinemasın tarihindeki temel mesele ve akademik tartışmalara dair derinlikli bir bakışa sahip olur.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Ders Anlatımlı |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Sinemasal İmajler ve Ulusun Tahayyülleri |
Yok |
2 |
Türkiye'de Erken Dönem Sinema Çalışmaları |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
3 |
Erken Cumhuriyet Döneminde Sinema |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
4 |
Ses, Dublaj ve Türkleştirme |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
5 |
Yeşilçam I: Yapım, Dağıtım, Gösterim |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
6 |
Yeşilçam II: Yeşilçam ve Melodram Kalıbı |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
7 |
Gerçekçilik, Sosyal Gerçekçilik, Ulusal Ve Milli Sinema Üzerine Tartışmalar |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
8 |
B Filmler, Sex Filmleri, Şipşak Filmler |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
9 |
1980'lerde Popüler ve Ana Akım Eğilimler |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
10 |
1980'ler ve Yeni Eğilimlerin Ortaya Çıkışı |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
11 |
Özdüşünümselliğin Politikası ve Yeşilçam'a Dönüp Bakmak |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
12 |
Türk Sinemasından Yeni Türkiye Sinemasına |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
13 |
Nostalji, Melodram, Erkeklik |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
14 |
Bellek, Travma, Temsil |
Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.