Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sinema ve Psikoloji | FTV 519 | Güz-Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Sinema ve Televizyon |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Asker KARTARI & Defne TÜZÜN |
Dersi Veren(ler): | Asker KARTARI, Defne TÜZÜN |
Dersin Amacı: | 1. Öğrencilere psikanaliz ve film çalışmalarına ait temel kavramların tarihsel süreç içindeki gelişimini tanıştırmak. 2. Öğrencilerin psikanalitik kuram ve yaklaşımlar ile film çalışmaları arasındaki bağıntılara dair güncel tartışmalar üzerine eleştirel bir anlayış geliştirebilmelerine imkan sağlamak. 3. Öğrencilerin spesifik bir araştırma sorusuna dayanarak, kuramsal okumalar ve kavramlar ile angaje olarak ve filme ilişkin yerinde ve geçerli kanıtlar sunarak filmler hakkında nasıl bir argüman geliştirebilecekleri konusunda fikir edinmelerini sağlamak. 4. Film kuramı ve eleştirisinin psikanalitik kuramdan nasıl etkilendiğini ve psikanalitik yaklaşımların sinemaya nasıl bir yön verdiğini araştırmak. |
Dersin İçeriği: | Psikanaliz ve sinemanın doğuşu aynı zamanlara denk gelir. Bu ders, film kuramı ve eleştirisinin psikanalitik kuramdan nasıl etkilendiğini ve psikanalitik yaklaşımların sinemaya?gerek filmin biçimi, gerekse hikaye ve karakter oluşturmak açısından?nasıl bir yön verdiğini araştırır. Ders hem psikanalitik kavramları tanıştıracak ve tartışmaya açacak hem de psikanalitik film eleştirisinin dinamiklerini örnekler üzerine gösterecektir. Her hafta öğrenciler ders dışında bir film izlerler ve gerekli makaleleri okurlar. Derste tanıştıkları/tartıştıkları psikanalitik kavramlar ile?ders öncesi izledikleri/okudukları?filmleri/makaleleri yeniden değerlendirmeye ve analiz etmeye teşvik edilirler. Ders sonunda öğrenciler, psikanalitik kuram ve kavramlarla ilişkili düşünerek filmler üzerine kendi argümanlarını oluşturabilecek ve bu kuramları başka filmler bağlamında da tartışabilecek bir beceri ve kavrayış edinmiş olacaklardır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders Anlatımlı |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Film-Rüya Analojisi, Temel Fanteziler, Ödipal Senaryolar, Fetişizm | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
2 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
3 | Röntgencilik, Aile Romansları, Masquerade | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
4 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
5 | Abjection | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
6 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
7 | Paranoya ve Bilinçdışı Eşcinsellik | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
8 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
9 | Depresyon, Yas ve Melankoli | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
10 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
11 | Ayrılma Anksiyetesi, Mazoşizm, Sadizm | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
12 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
13 | Lacan`ın Üçlü şeması: İmgelem, Sembolik ve Hakikat | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
14 | İlgili okumalar ve filmin tartışılması | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
Sigmund Freud, The Interpretation of Dreams. Christian Metz, The Imaginary Signifier: Psychoanalysis and Cinema. Sigmund Freud, "Fetishism" in On Sexuality. Lacan, Jacques. "The Mirror Stage" Jean Laplanche and Jean-Bertrand Pontalis, "Fantasy and the Origins of Sexuality" Joan Riviere, "Womanliness as Masquerade" Laura Mulvey, "Visual Pleasure and Narrative Cinema" Sigmund Freud, "Family Romances" Sigmund Freud, "A Special Type of Choice of Object Made by Men" Sigmund Freud, "Some Psychical Consequences of the Anatomical Distinction Between the Sexes" Barbara Creed, The Monstrous Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. Sigmund Freud, The Schreber Case. Sigmund Freud, "Mourning and Melancholia" Sigmund Freud, "A Child is Being Beaten" Sigmund Freud, "The Sexual Aberrations" Slavoj Žižek, Looking Awry: An Introduction to Jacques Lacan Through Popular Culture. |
Stephen Heath, "Joan Riviere and the Masquerade" in Formations of Fantasy. Eds. Victor Burgin, James Donald, and Cora Kaplan. London: Routledge, 1986. (pp. 45-61.) Mary Ann Doane, "Film and the Masquerade: Theorizing the Female Spectator" in Femmes Fatales: Feminism, Film Theory, Psychoanalysis. New York: Routledge, 1991. (pp. 17-32.) John Ellis, "From Visible Fictions: Star as a Cinematic Phenomenon" in Film Theory and Criticism: Introductory Readings. ed. Leo Braudy, Marshall Cohen, New York: Oxford Uni. Press, 1999. (pp. 539-546.) Vicky Lebeau, The Play of Shadows. London: Wallflower Press, 2001. (pp. 32-60.) Julia Kristeva, Powers of Horror. New York: Colombia Univ. Press, 1982. pp. 1-89. Julia Kristeva, Black Sun: Depression and Melancholia. New York: Colombia Univ. Press, 1989. pp. 3-30. Everything You Always Wanted To Know About Lacan (But Were Afraid To Ask Hitchcock). Ed. Slavoj Žižek. New York: Verso, 1992. (pp.31-46.) Vicky Lebeau, The Play of Shadows. London: Wallflower Press, 2001. (pp. 73-92.) Sigmund Freud, "The Dissolution of the Oedipus Complex" in The Standard Edition. Vol. 19. (pp. 137-179.) Sigmund Freud, "Beyond the Pleasure Principle" in The Standard Edition. Vol.18. (pp. 3-64.) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | - |
Ödev | 10 | 40 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 26 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 10 | 6 | 60 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 29 | 29 |
Final Sınavı | 1 | 42.5 | 42.5 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 | |||||||||
OC5 |