Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sinema ve Felsefe | FTV 520 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Sinema ve Televizyon |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Defne TÜZÜN |
Dersin Amacı: | 1. Öğrencileri fotoğraf ve hareketli görüntünün ontolojisine ilişkin temel soru ve problemlerle tanıştırmak. 2. Öğrencilerin filmleri analiz edebilmelerini, yorumlamalarını ve değerlendirmelerini mümkün kılacak eleştirel düşünme becerilerini geliştirecek imkanlar sunmak. 3. Filmlerle aktif olarak angaje olabilmenin yollarını araştırmak, filmin görsel dilini yorumlamak, filmin formunu ve içeriğini felsefi bir yaklaşımla tartışmak. 4. Sınıftaki tartışmalarda yerinde sorular sorma ve derinlikli cevaplar verebilme konusunda alıştırmalar yapılmasını teşvik etmek. 5. Öğrencilerin spesifik bir araştırma sorusuna dayanarak, kuramsal okumalar ve kavramlar ile angaje olarak ve filme ilişkin yerinde ve geçerli kanıtlar sunarak filmler hakkında nasıl bir argüman geliştirebilecekleri konusunda fikir edinmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği: | Bu ders görsel temsilin sahip olduğu, izleyicinin filmin kurgusal evrenine kendisini kaptırabilmesini sağlayan, çeşitli koşulları ve biçimleri araştırır. Bu araştırma doğrultusunda, ders, şu soruları sorar: Nesne ve öznel kamera çekimi arasındaki fark nedir? Öznel kamera çekimi/açısı nasıl film evrenindeki bir karakterin bakış açısı olarak algılanabilmektedir? Nesnel kamera çekimi nedir? Bu çekim, filmin evreninde kimseye ait olmayan---hiçbir yerden yönlendirilmeyen---bir bakış açısı mıdır ve bu ne ifade eder? Tamamen öznel kamera açılarından oluşturulmuş bir kurgusal/hikaye film mümkün müdür? "Bakış açısı" nedir ve eğer bir fark varsa, "perspektiften" farkı nedir? Öznel (nesnel olmayan) bakış açısı ne anlama gelir? "Nesnel bakış açısı" ifadesi kendi içinde bir tezat/çelişki değil midir? Bu ders ayrıca estetiğe ilişkin bazı spesifik soruları da araştıracaktır: Bir resmin ya da fotoğrafın "gerçekçi" olması ne ifade eder? Bir medium`un fotoğrafa dayanan bir temele sahip olması onun diğer medium`lardan ne açılardan farklı olduğunu gösterir? Ders boyunca bu soruları tartışmaya ve derinleştirmeye yardımcı olarak filmler izlenecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders Anlatımlı |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | Yok |
2 | İzleyenin/İzleyicinin Paradoxu | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
3 | Öznel Kamera | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
4 | Nesnel Kamera | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
5 | Montaj Kuramı | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
6 | Montaj Kuramının Kısıtları | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
7 | Stil ve Medium olarak Film-I | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
8 | Stil ve Medium olarak Film-II | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
9 | Fotoğraf İmgesinin Ontolojisi-I | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
10 | Fotoğraf İmgesinin Ontolojisi-II | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
11 | Sinemasal Gerçekçilik Nedir? | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
12 | Gerçekçilik Üzerine İleri Tartşmalar | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
13 | Gerçekçiliğin `Yapaylığı` | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
14 | Filmin Evreni | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
Ders Okuma Paketi |
Bazin, A., What is Cinema" (Vols I and II)---Excerpts Cavell, Stanley. The World Viewed---Excerpts Deren, Maya. "Cinematography: The Creative Use of Reality" Dayan, Daniel. "The Tutor-Code of Classical Cinema" Mitry, Jean. "Subjective Camera" Panofsky, Erwin. "Style and Medium in the Motion Pictures" Perkins, V. F. Film as Film: Understanding And Judging Movies---Excerpts Pudovkin, V. I. "On Film Editing" Rothman, William. "Against `The System of Suture" |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | - |
Proje | 2 | 20 |
Ödev | 10 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 27 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Proje | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 10 | 6 | 60 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 7 | 3 | 21 |
Final Sınavı | 1 | 52.5 | 52.5 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 |