Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Tasarım ve Toplum | DES 517 | Güz-Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Tasarım Yüksek Lisans Programı |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | ŞAZİYE MELTEM AHISKA GÜRER |
Dersi Veren(ler): | ŞAZİYE MELTEM AHISKA GÜRER |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin estetik alanındaki önemli kuramlarla ve tartışmalarla tanışmasını sağlamak; toplumsal estetik tasarım ile tarihsel ve politik oluşumlar arasındaki ilişkileri araştırmak ve sorgulamak; estetik işleri incelemek ve eleştirel bir şekilde ele almak için gerekli becerileri geliştirmek; tasarım alanında eleştirel imgelem ve yaratıcılığı geliştirmek. |
Dersin İçeriği: | Ders, estetik alanına disiplinlerarası bir perspektiften yaklaşarak özellikle estetik ve politika arasındaki karmaşık ilişkileri sorunsallaştıracaktır. Derste üzerinde durulacak konular arasında estetik kuramlar ve tartışmalar, iktidar, ideoloji, dil, beğeni, bedenler, duyumlar, duygulanımlar, harabeleşme, ve eleştirel imgelem vardır. Ders, Adorno, Agamben, Barthes, Benjamin, Bourdieu, Deleuze, Kant, ve Ranciere gibi kuramcıların çalışmalarını ele alacaktır. Ayrıca, estetiğin sömürgecilik, milliyetçilik, ve faşizm içinde nasıl işlevler edindiğini belirli örnekler üzerinden inceleyecek, bunun yanı sıra eleştirel estetik iş ve performans örneklerine bakacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Seminer formatında gerçekleştirilecek olan bu ders, öğrencilerin katılımına ve eleştirel tartışmaya özel bir önem vermektedir. Öğrencilerin ders okumalarını önceden yaparak sınıftaki tartışmalara aktif olarak katılmaları, dersi düzenli olarak takip etmeleri, sınıfta sunumlar yapmaları, dönem ortasında bir ödev yazmaları ve kendi belirleyecekleri bir konu üzerinde önce küçük çaplı bir araştırma projesi önerisini vermeleri, daha sonra araştırmayı gerçekleştirerek bununla ilgili metni dönem sonunda yazılı olarak teslim etmeleri beklenmektedir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Estetik ve Gündelik Hayat | • Roland Barthes, “Myth Today” and “The Great Family of Man” in Mythologies, trans. Annette Lavers, The Noonday Press, 1991. |
2 | Estetik, Bedenler ve Kent | • Richard Sennett, “Moving Bodies: Harvey’s Revolution” in Flesh and Stone: The Body and the City in Western Civilization (W.W. Norton and Company, 1994) p.255-281 |
3 | Politikayı Estetize Etmek Ne Demek? | • Walter Benjamin, “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction,” Illuminations, ed. Hannah Arendt, Schocken Books, 1969. • Susan Sontag, “Fascinating Fascism” in Under the Sign of Saturn (Penguin Classics, 2009) p.73-105 • Suggested viewing: The Triumph of the Will, 1935, Leni Riefenstahl |
4 | Faşizm: Politikanın Estetizasyonu | • Susan Buck-Morss, “Aesthetics and Anaesthetics: Walter Benjamin's Artwork Essay Reconsidered” (October, Vol. 62,Autumn, 1992) p. 3-41 • Simonetta Falasca-Zamponi, “Mussolini’s Aesthetic Politics,” in Fascist Spectacle: The Aesthetics of Power in Mussolini’s Italy (University of California Press, 1997) p. 15-41. |
5 | Ulusal Çerçeve ve Estetik | • Sibel Bozdoğan, “Aesthetics of Progress: Imagining an Industrial Nation” in Modernism and Nation Building: Turkish Architectural Culture in the Early Republic (University of Washington Press, 2001) p. 107-152 • Banu Karaca, “ ‘When Everything Has Been Said Before…’: Art, Dispossession, and the Economies of Forgetting in Turkey” in Women Mobilizing Memory, eds. Ayşe Gül Altınay and María José Contreras, Marianne Hirsch, Jean Howard, Banu Karaca, and Alisa Solomon, (Columbia University Press, 2019) p. 664-705. |
6 | Estetik yargı, Kant’ın İmgelemi ve Eleştirel Düşünceler | • Clive Cazeaux, “Introduction”, Immanuel Kant, “Extracts from ‘Analytic of Aesthetic Judgement’ and ‘Dialectic of Aesthetic Judgement’, Critique of Judgement”’ in The Continental Aesthetics Reader, ed. Clive Cazeaux (Routledge, 2011), p.xiii-36. • Terry Eagleton “The Kantian Imaginary” in The Ideology of the Aesthetic (Blackwell Publishers, 1990) p.70-101. • Clive Cazeaux, “Introduction”, Friedrich Nietzsche, “On Truth and Lie in an Extra-Moral Sense” in The Continental Aesthetics Reader, p.62-73. • Optional Reading: Immanuel Kant, Observations on the feeling of the beautiful and sublime, trans. John T. Goldthwait (University of California Press, 1960) |
7 | “Zevk sahibi kişi” | • Giorgio Agamben, “The Most Uncanny Thing”, “Frenhofer and His Double”, “The Man of Taste and the Dialectic of the Split”, “The Cabinet of Wonder” in The Man Without Content, (Stanford University Press, 1999) p. 1-39. • Pierre Bourdieu and Alain Darbel, “Cultural Works and Cultivated Disposition” in The Love of Art, trans. Caroline Beattie and Nick Merriman (Polity Press, 1991) p. 37-70 |
8 | İktidar, Dil, ve Estetik | • Marc Redfield, “Introduction: The Politics of Aesthetics”, “The Imagined Community” in The Politics of Aesthetics: Nationalism, Gender, Romanticism (Standford University Press, 2003) p. 1-73. • Sibel Irzık, “Remembering ‘Possibility’: Postmemory and Apocalyptic Hope in Recent Turkish Coup Narratives”, in Women Mobilizing Memory, p. 945-986 |
9 | Estetik ve Uyuşmazlık | • Jacques Rancière, “The Thinking of Dissensus: Politics and Aesthetics” in Reading Rancière, eds. Paul Bowman, Richard Stamp (Continuum, 2011) p.1-17. • Jacques Rancière, “Afterword. The Method of Equality: An Answer to Some Questions” in Jacques Rancière: History, Politics, and Aesthetics, eds. Gabriel Rockhill, Philip Watts (Duke University Press, 2019) p.273-288. |
10 | Bedenler, Duyumlar, Duygulanımlar | • Sarah Pink, “Principles for Sensory Ethnography: Perception, Place, Knowing, Memory and Imagination” in Doing Sensory Ethnography (Sage, 2009) p. 23-43 • Susan Ruddick, “The Politics of Affect: Spinoza in the Work of Negri and Deleuze” (Theory, Culture, and Society, vol.27(4), 2010) p.21-45. |
11 | Kadınsı olan ve Estetik | • Helene Cixous, “The Laugh of the Medusa” Signs, Vol. 1, No. 4 (Summer, 1976), p. 875-893 • Griselda Pollock “Trauma, Time and Painting: Bracha Ettinger and the Matrixial Aesthetics” in Carnal Aesthetics: Transgressive Imagery and Feminist Politics, eds. Bettina Papenburg, Marta Zarzycka (I.B.Tauris, 2013) p.21-41 |
12 | Sömürgecilik ve Harabeler | • Ann Laura Stoler, “Introduction ‘The Rot Remains’: From Ruins to Ruination” in Imperial Debris: On Ruins and Ruination, ed. A.L.Stoler (Duke University Press, 2013) 1-35 • Ariella Azoulay, “When a Demolished House Becomes a Public Square” in Imperial Debris: On Ruins and Ruination, p.194-224. • Carol Becker, “Kara Walker: The Memory of Sugar” in Women Mobilizing Memory, eds. Ayşe Gül Altınay and María José Contreras, Marianne Hirsch, Jean Howard, Banu Karaca, and Alisa Solomon, Columbia University Press, 2019, p.170-212. |
13 | Estetik ve Politika: Eleştirel İmgelem | • Richard Leppert, “Music ‘Pushed to the Edge of Existence’ (Adorno, Listening, and The Question of Hope)” Cultural Critique 60, 2005, p. 251-278. • Andre Lepecki, “The melancholic dance of the postcolonial spectral” in Exhausting Dance: Performance and the Politics of Movement (Routledge, 2006) p.106-131 |
14 | Estetik ve Politika: Eleştirel İmgelem | • Svetlana Boym, “Architecture of Adventure and the Off-Modern” “An Off-Modern Manifesto” in Architecture of the Off-modern (Princeton Architectural Press, 2008) p. 4-40, 73-79 • Alisa Lebow, “The Unwar Film” in A Companion to Contemporary Documentary Film, eds. Alexandra Juhasz, Alisa Lebow (John Wiley and Sons, 2015) p.454-474. • William Kentridge and Bronwyn Lace, The Centre for the Less Good Idea https://lessgoodidea.com/ |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Arazi Çalışması | 1 | 10 |
Proje | 1 | 40 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Total: | 4 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 10 | 9 | 90 |
Final Sınavı | 1 | 56 | 56 |
Toplam İş Yükü (saat): | 188 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 |