Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Mekan ve Toplumsal Cinsiyet | DES 520 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | |
Öğrenim Türü: | Örgün eğitim |
Ön Koşullar | Yok. |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Didem KILIÇKIRAN |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencileri cinsiyet rolleri ve toplumsal cinsiyet normları ile mekân ve yer kavramları arasındaki karşılıklı ilişkileri çözümleyebilmek için gerekli olan temel kuramsal çerçevelerle tanıştırarak mekâna odaklanan toplumsal cinsiyet çalışmaları alanına kapsamlı bir giriş yapmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Toplumsal cinsiyet çalışmalarının içinde yaşadığımız topluluklar ve gündelik yaşama dair bilgimizin yanısıra sosyal davranış kalıpları, kültürel ifade ve entellektüel sorgulama biçimlerini anlamlandırmamıza yaptığı katkılar bugün sosyal bilimlerin hemen her alanında kabul edilmiştir. Bu ders, öğrencileri toplumsal cinsiyet çalışmaları alanında mekâna odaklanan kuramsal çerçevelerle tanıştırmayı hedeflemektedir. Burada `mekân?dan kastedilen sadece gündelik yaşam tecrübelerimizi şekillendiren konut mekânları ve farklı ölçeklerdeki kentsel mekânlar gibi fiziksel/gerçek mekânlar değil, aynı zamanda mimari metin ve çizimler, edebi yazılar ve film gibi farklı ortamlarda yaratılan imgesel/sanal mekânlardır. Mimarlık, antropoloji, kültürel coğrafya, sosyoloji ve maddi kültür çalışmaları gibi farklı alanlardan seçilen güncel metinlerin okunması ve tartışılmasına dayanan ders, öğrencilerin cinsiyet rolleri ve toplumsal cinsiyete dair normatif kurgular ile `mekân? ve `yer?e dair kavramsallaştırmalar, gündelik yaşam mekânlarının kurulma ve kullanım biçimleri ve mekâna/yere bağlı aidiyet ve kimlik kurguları arasındaki karşılıklı ilişkileri çözümleyebilmelerine, ve bu yolla özel/kamusal, ev/iş, dişil/eril gibi ikili karşıtlıklara dayanan yerleşik coğrafi ve sosyal kurguları anlamalarına ve sorgulamalarına olanak verecek eleştirel düşünce altyapısını oluşturabilmelerine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders seçilen metinlerin ders öncesi okunup sınıfta tartışılmasına dayanmaktadır. Temel kuram ve kavramlar öğretim üyesi tarafından görsel destekli sunumlar yoluyla aktarılır. Öğrencilerin dönem boyunca kendi ilgi alanlarına dayanarak seçtikleri bir mekân, film veya edebi ya da akademik bir metni toplumsal cinsiyet bağlamında çözümleyecekleri 2500-3000 kelimelik bir yazı/sunum üzerinde çalışmaları ve bu çalışmayı dönem sonunda fakülteye sunmaları beklenmektedir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|
- |
- Grosz, E. 1995. Space, Time and Perversion: Essays on the Politics of Bodies. London: Routledge. - Massey, D. 1994. Space, Place and Gender. Cambridge: Polity Press. -Massey, D. 2005. For Space. London: Sage. - McDowell, L. 1999. Gender, Identity and Place: Understanding Feminist Geographies. Cambridge: Polity Press. - McDowell, L. and Sharp, J. 1997. Space, Gender, Knowledge: Feminist Readings. London: Edward Arnold - Moore, H. 1988. Feminism and Anthropology. Cambridge: Polity Press. - Rendell, J., Penner, B. and Borden, I. (eds.) 2000. Gender Space Architecture: An Interdisciplinary Introduction. London: Routledge. - Rose, G. 1993. Feminism and Geography: The Limits of Geographical Knowledge. Cambridge: Polity Press. - Wilson, E. 1991. The Sphinx in the City. London: Virago. -Domosh, M. and J. Seager. 2001. Putting Women in Place: Feminist Geographers Make Sense of the World. New York: Guilford. -Blunt, A. and Dowling, R. 2006. Home. London: Routledge. -Young, I. M. 2005. On Female Body Experience. New York: Oxford University Press. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Total: | 0 | 0 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü (saat): | 0 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 |