Akademik Birim: |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
- |
Öğrenim Dili: |
Türkçe |
Dersin Düzeyi: |
Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Füsun ALİOĞLU |
Dersin Amacı: |
Tek yapı ölçeğinde bir ya da birden fazla örnek üzerinde analitik incelemeler yaparak sayısal sonuçlar elde edebilme ve sonuçları yorumlayabilme konusunda bilgi ve beceri kazandırmak. |
Dersin İçeriği: |
Kültür varlıklarının genel tasarım veya öğeleri için, çok sayıda örnek seçilmesi ve ölçüleri alınarak tipolojik, kronolojik, yapısal, ölçü ve oran yönünden sayısal sonuçlara ulaşılması bir yapı tipi veya öğesinin kronolojik olarak nasıl geliştiği ve özelliklerinin tespiti bakımından önemli bilgiler verir. Böylece dönemsel ortak özellikler ve -varsa- bir üslubun karakteristikleri ortaya çıkar. Bunun için derste kemer, konsol, kapı, pencere, tavan, saçak... gibi bir öge veya sıbyan mektebi, kütüphane, medrese hücresi, çeşme, sebil... gibi yapı türleri arasından seçilen bir konuda, çok sayıda örneğin sistematik ölçüleri alınarak sayısal analiz hazırlanacak grafik değerlendirmelerle yorum yapılmaya çalışılacaktır |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Mimari mirasa ait tek yapı ölçeğinde bir ya da birden fazla örnek üzerinde analitik incelemeler yapabilmek, sayısal sonuçlar elde edebilmek, sonuçları yorumlayabilmek
- 2- Elde edilen veriyi çeşitli temsil araçları ile sözlü ve yazılı sunabilmek
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı) |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Eski çağlarda mimarlıkta oran kavramı |
- |
2 |
Kullanılan oran sistemleri. Örnek yapı ya da yapıların seçilmesi |
Önerilen metinlerin okunması |
3 |
Mısır ve Yunan mimarlığında oran. Yapılacak analizlerin saptanması |
Önerilen metinlerin okunması |
4 |
Etrüsk ve Roma mimarlığında oran.Örnek yapı ya da yapılarda ölçü alınması |
Önerilen metinlerin okunması |
5 |
Erken Hıristiyan ve Bizans'ta oran. Analizlerin tematik olarak saptanması |
Önerilen metinlerin okunması |
6 |
Roman ve Gotik mimarlığında oran. Tipoloji oluşturmanın temel ilkeleri |
Önerilen metinlerin okunması |
7 |
SINAV, Roman ve Gotik mimarlığında oran. Tipoloji oluşturmanın temel ilkeleri |
Önerilen metinlerin okunması |
8 |
Rönesans döneminde oran. Örnek yapı ya da yapılar üzerinden değerlendirme yapılması |
Önerilen metinlerin okunması |
9 |
Rönesans döneminde oran. Örnek yapı ya da yapılar üzerinden değerlendirme yapılması |
Önerilen metinlerin okunması |
10 |
Klasik Osmanlı dönemi mimarlığında oran. Örnek yapı ya da yapılar üzerinden değerlendirme yapılması |
Önerilen metinlerin okunması |
11 |
Le Corbusier'nin modüler yaklaşımı. Örnek yapı ya da yapılar üzerinden değerlendirme yapılması |
Önerilen metinlerin okunması/Sunuma hazırlık |
12 |
Örnek yapı ya da yapılar üzerinden değerlendirme yapılması |
Önerilen metinlerin okunması/Sunuma hazırlık |
13 |
Örnek yapı ya da yapılar üzerinden değerlendirme yapılması |
Önerilen metinlerin okunması/Sunuma hazırlık |
14 |
Genel değerlendirme |
Önerilen metinlerin okunması/Sunuma hazırlık |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.