Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Film, Hafıza ve Tarih | FTV 532 | Bahar | 03+00+01 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | Sinema ve Televizyon |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Esin PAÇA CENGİZ |
Dersi Veren(ler): | Esin PAÇA CENGİZ |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, 1. Tartışmalarla dolu geçmişin filmsel temsillerine odaklanıp öğrencileri ‘kültürel kimlik’ ve ‘kolektif bellek’ kavramlarına aşina kılmak 2. Farklı geçmişlerin ve Sömürgeleştirme, savaş, politik dönüşüm, devrim ve imhanın çatışmalı anlatılarının kolektif bellek, tarih ve kültürel kimliklerle ilişki içinde, film ve videoda nasıl ifade edilip müzakere edildiği üzerine bir anlayış geliştirmek 3. Öğrencileri ‘tarihsel film/tarih filmi’, ‘holokost belgeseli’, ‘modernist film’, ‘travma sineması’, ‘diasporik’, ‘sürgün’ ve aksanlı film yapımı, ‘essay film’ ve ‘kültürlerarası sinema’ gibi, film ve videoda çatışmalı geçmişin araştırılmasıyla ilgili sinemasal kavram ve teorilere aşina kılmak 4. Apartheid, yersiz yurtsuzlaştırma, sömürgeleştirme, savaş ve imhanın filmsel temsilleriyle kültürel kimlik, kolektif bellek ve tarih üstüne müzakerelerin konvansiyonel temsil stratejilerinin limitlerini nasıl zorladığını ve böylece yeni biçimsel ve deneysel eğilimleri nasıl ortaya çıkardığını analiz etmek |
Dersin İçeriği: | Bu ders, çatışan geçmişlerin film ve videoda nasıl ifade edilip müzakere edildiğine özellikle kolektif bellek ve kültürel kimliklerle ilişki içerisinde bakmaktadır. Travma, apartheid, sömürgeleştirme, savaş, yersiz yurtsuzlaştırma ve imha gibi konulara dalarak ve farklı coğrafyalardan, Amerika, Birleşik Krallık, Almanya, Fransa, Rusya, Filistin, İran, Lübnan, Kuzey İrlanda, Küba, Japonya ve Türkiye’yi içererek, gelen film ve video örneklerini inceleyerek, şu sorularla meşgul olmayı amaçlamaktadır: Diaspora, sömürgeleştirme ve kültürel apartheidın uzamlarında; hapsedilme, zorunlu göç, yersiz yurtsuzlaştırma, savaş, sürgün ve imha gibi deneyimler sinemasal temsille nasıl irdelenir ve ifade edilir? Farklı bireysel ve kolektif tarihler birbirlerini nasıl güçlendirir ve sorguya tabi tutar? Geçmişin travmatic anlarına karşı koyma ihtiyacında film ve videonun ne gibi bir rolü vardır? Bu sorulara gömülerek bu ders ayrıca, farklı geçmişlerin böylesi sorgular ve müzakerelerle, yeniden tanımlama ifadelerle nasıl deneysel metinsel eğilimleri ortaya çıkardığını araştıracaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders Anlatımlı |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Travma ve Savaşı Temsil Etmek I | Yok |
2 | Travma ve Savaşı Temsil Etmek II | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
3 | Travma ve Savaşı Temsil Etmek III | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
4 | Film, İstila ve Yersiz Yurtsuzlaştırma I | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
5 | Film, İstila ve Yersiz Yurtsuzlaştırma II | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
6 | Film, İstila ve Yersiz Yurtsuzlaştırma III | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
7 | Film ve Videoda Soykırımı Temsil Etmek I | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
8 | Film ve Videoda Soykırımı Temsil Etmek II | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
9 | Film ve Videoda Soykırımı Temsil Etmek III | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
10 | Sivil Savaşı Filme Aktarmak I | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
11 | Sivil Savaşı Filme Aktarmak II | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
12 | Film, Kişisel Bellek ve Tarih I | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
13 | Film, Kişisel Bellek ve Tarih II | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
14 | Film, Kişisel Bellek ve Tarih III | Haftalık okuma parçasının okunması ve konuya ilişkin verilen filmin izlenmesi |
Assman, Jan.1995.Collective Memory and Cultural Identity. New German Critique. 65. p. 125-133. Hall, Stuart. & du Gay, Paul. 1996. Questions of Cultural Identity. Sage Publications. Naficy, Hamid. (eds.) 1998. Home, Exile, Homeland: Film, Media, and the Politics of Place. New York: Routledge. Naficy, Hamid. 2001. An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking. Princeton: Princeton University Press. Marks, Laura. 2000. The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham and London: Duke University Press. Kaplan, E. Ann & Wang, Bang. 2004. Trauma and Cinema. Hong Kong: Hong Kong University Press. |
Yok |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Ödev | 13 | 10 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 30 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 13 | 6 | 78 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 37.5 | 37.5 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187.5 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 |